Het hele programma wordt afgestemd op de specifieke hulpvraag en aangepast aan de behoefte en mogelijkheden van het kind.
De hulpvraag kan betrekking hebben op een leergebied (spelling, lezen, rekenen, schrijven (motoriek)), een leerhindernis (dyslexie-dyscalculie-NLD) of op een persoonlijkheid gerelateerde component (hoogbegaafdheid, leerhindernis (dyslexie-dyscalculie-NLD) of op een persoonlijkheid gerelateerde component (hoogbegaafdheid,
Bij de individuele begeleiding zijn de kwaliteiten en talenten die het kind heeft het uitgangspunt voor de begeleiding. Deze worden gebruikt om het gevoel van eigenwaarde en het zelfvertrouwen te sterken en als startpunt om te kunnen gaan werken aan de moeilijkheden die het kind tegenkomt, thuis, op school en op eventuele andere plaatsen.
De programmaonderdelen worden gekozen vanuit de volgende uitgangspunten:
De onderdelen kunnen betrekking hebben op concentratie, in oefening, basisbalans, ontspanning, creativiteit, uiten, automatiseren, faalangstreductie, inzicht in eigen handelen, overzicht (dagritme, plannen)… alles wat nodig is om de puzzelstukjes op hun plaats te laten vallen.